Druhý pohled na e-learning
E-learning na druhý pohled
(1. část)
Místo úvodu - aneb trocha historie nikoho nezabije
Když jsem přemýšlel o názvu článku, kterým bych měl uvítat naši novou nabídku e-learningových výukových modulů, postupně jsem si uvědomil, že jinak než s připomenutím historických zkušeností začít nemohu.
První pohled na e-learning od poloviny 90. let minulého století spolu s rozvojem internetu a výkonu PC aplikací byl spojený s nadšením, které vyvolávaly odhady budoucího objemu obchodování v tzv. "dot.com" sektoru. Masivní rozvoj a podpora oblasti ICT (česky IKT - informačních a komunikačních technologií) představala nezbytným impuls pro vývoj a rozvoj programů pro vzdělávání pomocí počítače. Objevovaly se databázové aplikace s testy a slovníky, a první kurzy, které v jednoduchých krocích pomáhají studentovi pomoci pochopit ovládání počítačového programu - to vše pomocí jiné počítačového programu! A tím bylo zaděláno na další problém, přesně v duchu návodu barona Prášila, jak se vytáhnout za vlasy z bažiny.
Předpoklady rozvoje ICT se ukázaly jako vysoce nadhodnocené a úměrně tomu se jevila i cena akcií - v únoru a březnu r. 2001 došlo k masivnímu propadu akcií většiny "rychlokvašených" firem v oboru IT. Přežily jen ty nejkvalitnější, které dokázaly ustát snížení nákladů a zaměstnanců. Nastala nová éra rozvoje, naštěstí už s vyšším důrazem na kontrolní mechanismy.
Firmy, které se v této době do nasazení e-learningu ve vzdělávání svých zaměstnanců pustily, bojovaly na několika frontách. Pro e-learning bylo nejprve potřeba zvládnout počítačové dovednosti. Vývoj obsahu pro jiná než počítačová témata se rovněž nedal zvládat levně, rychle a kvalitně, nehledě na již nastavené předsudky vůči této formě vzdělávání díky předchozím negativním zkušenostem s výukou počítačových programů, rychlostí přenosu a kvalitě dat atp.
Posledních pět let představuje pro rychlost přenosu dat v sítích a možnost připojení k internetu další impulsy. Po nezáživných přenosech textových dat a jednoduchých obrázků a animací se dnes vůbec nedivíme videu a zvuku, které atraktivnost sdělení posouvají do kategorií HD. Navíc nám mobilní operátoři a poskytovatelé wi-fi umožňují být on-line prakticky kdekoliv. Vedle e-learningu se nám začíná rýsovat mobilní tedy m-learning.
Jak můžeme chápat druhý pohled na e-learning?
Tak jsme s tím e-learningem tady... a stále platí: Není samospasitelný, nenahradí lektora, nemusí být ani o moc levnější než prezenční kurz - jeho výhody jsou jinde. Tou největší výhodou je to, že se vývojáři poučili z chyb minulých, a to jak při vývoji, tak i nasazení a praktickém použití.
Dnes tedy nabízíme z produkce CEGOS více než 200 témat z různých oblastí podnikání, v několika jazycích, a s potěšením můžu říci, že se mezi nimi začíná stále více objevovat i čeština.
Podívejme se nejprve na nové technologie - vyžadují, abyste si před použitím e-learningového kurzu zkontrolovali, zda váš počítač umožňuje:
- spouštět v prohlížeči JavaScript,
- povolit zobrazení Pop-up (automaticky otvíraných) oken,
- přehrávání souborů s FLASH animací,
- přehrávání zvuku (mp3),
- přehrávání videa (FLV),
- provoz operačního systému MS Windows a prohlížeče MS Internet Explorer
(jsou prostě nejrozšířenější), - přijímání cookies,
- rychlost připojení nejméně 500 Kbps,
- provoz v prostředí Java.
Máte výše uvedené nastavení v počítači v pořádku? Umíte-li si prohlédnout případné přílohy (pdf, doc, ppt, xls), spustit videa a zvuky (rm, mov, aj.) v příslušných prohlížečích či vlastních aplikacích, pak se můžete bez obav pustit do objednávání e-learningových kurzů. Jejich autoři si na vás možná ještě vymyslí nějaké požadavky navíc, ale to hlavní si s vaším počítačem už můžete užít.
Pokud jste se dostali až sem a říkáte si, že to teda vůbec není jednoduché, vězte že je to právě naopak - se spoustou maličkostí sice musíme počítat, ale výsledek pak stojí za to. A to oč tu rovněž běží je také to, že výuka pak může být i docela zábavná!
Jste připraveni zrychlit váš úspěch? Zkuste to i pomocí e-learnigových kurzů cegos.
Ivo Míček
(Pokračování příště.)