Generace ALFA - testováno na vlastních dětech
Možná si říkáte, že zabývat se generací alfa, tedy dětmi narozenými po roce 2010 je zatím v kontextu jejich integrace do budoucího pracovního prostředí ještě předčasné. Vždyť do procesu nastoupí nejdříve v roce 2026 -2028!
V textu doplňujícím náš článek Generace XYZ, se vás pokusím přesvědčit o tom, že na akce směřující k úpravám našich firemních kultur a metodik vzdělávání a rozvoje bylo pozdě již vloni. "Alfy" jsou totiž zase ještě více jiné?
Mezigenerační spolupráci ve firmách a týmech, sdílení silných stránek a silných charakteristik typických pro zástupce jednotlivých generací se s potěšením věnuji doplňkově někdy od roku 2015, kdy toto téma začalo být v médiích i managementu skloňované ve všech pádech.
Přesto až v posledních několika měsících intenzivně slýchám od ředitelů firem i personálních ředitelů, že "s těmi Ypsilony a Zetky" už "budou muset ve firmě něco udělat", že jejich leadeři neumí zaměstnance gen Y zaujmout, motivovat, obecně i dát jim to, co potřebují a kvalitně využít jejich potenciál. Nutno podotknout, že mnohým mileniálům je dnes už přes třicet, v organizacích často "dorostli" do exekutivních manažerských pozic a v mnoha případech sami mění firemní zvyklosti i kulturu.
Zkrátka a jednoduše: v případě mileniálů se teď divíme, že jsou jiní asi tak s patnáctiletým zpožděním. Některé otrlejší firemní kultury dokonce stále ještě očekávají, že zástupci generace Y nakonec "vyměknout" a přizpůsobí se. Což se opravdu myslím nestane.
Nelze též opominout, že na pracovní trh nám již vstoupila v plné parádě generace Z, kterou média označují doslova digitálními domorodci, a v mnoha případech nenaplněné potřeby a požadavky generace Y, ještě rozšiřuje a stupňuje.
Jakmile se k nim za pár let přidají lidé z generace alfa narození již v době dotykových obrazovek, budeme mít na pracovním trhu napříč všemi možnými obory najednou výraznou přesilovku digitálně otrlých mladých (a nespokojených). A to rozhodně vyžaduje interakci.
Jinak tyto tři generace nakonec i početně aktuálně vládnoucí generace X a Baby Boomers (resp. její poslední předdůchodové zástupce generace) mohou doslova zdecimovat.
Co tedy můžeme o generaci alfa aktuálně říci?
Osobně ji mohu popsat celkem přiléhavě, typický zástupce (tedy dítě narozené po roce 2010) mi totiž pobíhá každodenně v bytě - moje dcera.
V roce 2010 se na trh dostal první iPad, lidé začali komunikovat prostřednictvím sdílení fotek ve velkém skrze Instagram a asi nejčastěji používaným slovem se stalo slovo aplikace.
Asi i proto se dnes opravdu není možné divit v situacích, kdy malá mimina přejíždí prsty po stránkách knihy nebo časopisu v očekávání interakce a jsou často nemile překvapena, že se nejedná o dotykové obrazovky a tzv. "se nic neděje".
Tyto děti vyrůstají obklopeny obrazovkami mobilních telefonů, tabletů, ale i brýlí a přileb virtuální reality. Umí pracovat na několika obrazovkách a vnímají to jako normu, proto je také někteří sociologové do budoucna plánují označovat jako "screenagery" a očekávají, že zcela přepíší klasické vnímání teenagerů 90. let minulého století. Už nyní je také zcela zřejmé, že budou využívat více mobilní telefony než notebooky, laptopy nebo tablety a u všech zařízení vyžadovat naprostou uživatelskou přívětivost.
Očekává se, že budou nakupovat zejména online a v životě budou mít ještě mnohem méně skutečného osobního lidského kontaktu než předchozí generace. Možná to u nich může vyvolávat deprese ze sociální izolace a možná proto mohou mít zájem o svůj seberozvoj v oblasti soft skills. Bude to však rozvoj v úplně novém formátu a podobě, než jak jsme dnes zvyklí u většiny off-line vzdělávacích soft skills kurzů.
Jak je nakonec vidět již dnes ve školách a školkách, efektivní komunikace k alfa dětem se neobejde bez interakce, která umí pracovat s všudypřítomnou konektivitou i nastupujícím trendem virtuální či rozšířené reality. Děti dnes chtějí vnímat okolní svět přes velké množství online i offline touchpointů, které fungují v širším kontextu.
Ukázkovým příkladem těchto interakcí může být například "školková" nabídka hračkářské firem, které na svém portálu nabízí pro děti bezpečné prostředí, kde se svolením rodičů mohou prostřednictvím svých oblíbených filmových a pohádkových hrdinů hrát různé druhy her, sbírat body, číst e-knížky, plnit různé aktivity a jen tak mimoděk se při tom něco naučí. Lego, Frozen, My Little Pony," vyberte si jen ty své oblíbené".
Pro statistické doplnění "velikosti našeho generačního problému" zbývá zmínit, že každý týden se narodí zhruba 2,5 milionů alfa dětí a do roku 2025, kdy by měla nastoupit další "marketingová" generace, jich tedy budou zřejmě dvě miliardy.
Sociologové slibují, že alfa děti budou nejvzdělanější, technologicky nejvybavenější a z globálního hlediska nejbohatší generace v lidské historii. Tak se tešme!